En l’anterior escrit demostràvem que, al contrari del que analistes i tertulians pronosticaven, sembla que la Renfe hagi afectat al vot dirigit al PSOE. Així, els municipis que tenen una línia de rodalies dins del seu terme municipal, presentaven una xifra de vot socialista inferior als municipis on el tren hi passa. Per tant, amb tots els matisos ja fets en l’anterior escrit, es podria concloure que el tren ha afectat al vot socialista.
L’anàlisi, però, no és generalitzable a tots els “tipus” de trens i, de fet, el que presentem aquí, pot convertir l’empirisme anterior en simples guarismes.
En efecte, el Tren d’Alta Velocitat (TAV) no ha presentat tants problemes “directes” sobre els ciutadans, en el sentit que no s’ha hagut d’interrompre cap servei de TAV perquè encara no es trobava en funcionament. Només les obres han creat efectes col•laterals sobre els serveis de Rodalies.
En tot cas, com ha percebut el ciutadà el pas de l’Alta Velocitat? De nou, hem discernit els municipis en els que hi passa la línia del TAV i hem analitzat què passa amb el vot socialista. Aquests en són els resultats:
Tal com es desprèn de la taula, el pas del TAV no ha suposat cap tipus de rendició de comptes per part dels electors sobre el PSC-PSOE, a diferència del que varem corroborar que succeïa amb el pas dels trens de Rodalies.
Tots els matisos i les possibles explicacions d’aquest fenomen, en un pròxim post!
Marc Guinjoan i Toni Rodon
2 comentaris:
Ben bé no sé quins municipis heu escollit per realitzar l’estudi, però em sembla intuir que heu escollit aquells més afectats..( Hospitalet i rodalies?) Siés així crec que tindria una explicació –segons el nostre amic Pallarès- la gent que resideix en aquests barris té una “socialització” i una identificació partidista ( PSC) més elevada que la resta. Els factors més contextuals ( com seria l’ave) no influeixent tant. ( Aquestes inferencies raretes q he relaitzat parteixen de la base que l’Hospi és un poble de tradició socialista)
Si heu introduit Castelldefels o d’altres...s’hauria de buscar una explicació més profunda.
Sílvia, com bé expliquem a l'anterior post, hem discriminat tots aquells municipis per on passa el TAV i pels que no hi passa. Evidentment hem deixat a banda les comarques gironines perquè allà el TAV encara no hi ha arribat i al ritme que anem tardarà força a arribar-hi. Aquesta discriminació és més real que en el cas de la Renfe, que és un servei més utilitzat, fins i tot per gent que no viu a pobles amb un servei de Rodalies. És a dir, els problemes amb la Renfe no només afecten a la gent que viu a un lloc amb una estació, sinó a tots els habitants dels municipis del voltant que fan servir el tren. És un anàlisi discutible, però per algun lloc havíem de començar...
Toni Rodon
Publica un comentari a l'entrada