La recent mort de Michael Jackson m’ha fet pensar en un article que vaig llegir fa un temps sobre la influència dels músics i, sobretot, de les estrelles musicals en la política. La pregunta de fons del text era: realment importa que gent famosa, de la música, l’esport o algun altre món de color de rosa doni suport a un determinat polític?
Sabem prèviament que la influència dels cantants i les estrelles en èpoques de manca de llibertats democràtiques és elevada. Els Setze Jutges, a casa nostra, o els diferents grups de rock durant la revolució taronja ucraïnesa en poden ser només uns exemples. La gent busca referents i, d’alguna manera, els cantants assumeixen aquest rol.
Però, quin és l’efecte en democràcies ja consolidades?
Com en tantes altres qüestions, els americans ja fa temps que ho estan analitzant. John Street distingeix entre dos tipus de celebrity politicians: el primer és aquell polític o candidat elegit que fa servir elements de la seva celebritat per representar un grup o una causa. El segon és la celebritat que usa la seva popularitat per parlar en nom de l’opinió pública. Potser a Street li manca aquell polític que, amb absència de popularitat o amb voluntat de reforçar-la, fa servir estrelles externes com a mitjà de màrqueting. (Per cert, Street acaba concloent que els polítics “cèlebres” són coherents amb els mecanismes de representació política, fet que no significa que tots ells utilitzin mecanismes correctes).
Als Estats Units no és estrany que els famosos donin suport als polítics. De fet, és plenament normal. Aquí, alguns famosos que han fet el pas, com Sala-i-Martín, han estat criticats.
Potser l’exemple més clar d’impacte mediàtic a través dels famosos s’ha donat en la darrera campanya d’Obama. El cas més paradigmàtic va ser quan va rebre el suport d’Oprah Winfrey, una vertadera mite pels nord-americans. Com a exemple: l’any 2007, Winfrey va seleccionar un sorbet de taronja com un dels seus favorits. Una setmana després la companyia va vendre el triple que en setmanes normals.
Però tornem a la política. En un article de Moore i Garthwaite, en el qual analitzen el conegut ja com a “Oprah effect”, troben que, entre els lectors de la revista d’Oprah, el vot a Obama és significativament alt. Fins i tot, els autors arriben afirmar: “Els nostres resultats suggereixen que l’aprovació d’Obama per Winfrey li va donar un milió addicional de vots”. Sorprenent?
Una anàlisi estadística més detallada dóna als autors que la principal influència, a banda de la família, és la dels anuncis de famosos.
Sigui com sigui, a casa nostra, aquesta realitat és encara aliena. L’últim que va intentar portar un músic a un acte de campanya, Pasqual Maragall, encara ho recorda. Precisament per les vegades que el seu tall de veu es va repetir a l’APM...
Pd/ Un altre tema és perquè la mort de Jackson em porta al cap tres articles. Però això diria que ja és problema meu.
5 comentaris:
Per fer un paral·lelisme amb Ophra, a casa nostra tenim en Cuní, que -encara que molt subtilment- va penetrant a la ment de totes les seves espectadores. Més barruerament també es troba l'exemple d'Ana Rosa Quintana (a l'Estat espanyol) amb la seva revista AR, que fa una clara defensa política cada dia. Encara que obertament no es manifesti.
Sílvia.
Déu meu, Sílvia! Com saps que Ana Rosa Quintana té una revista que fa política? xD Ara m'has espantat...
No és de política, és de maneres de viure. El que anomena Monegal com "esenciales Ana Rosa"...
Hi ha un "perquè" al fet de què no queda bé que els artistes es posicionin per una determinada opció política: el fet que bona part d'ells depenen directa o indirectament de contractes d'administracions públiques, la concessió i l'import dels quals sol anar casualment correlacionat amb la proximitat ideològica del partit al govern...
David,
Tota la raó. Jo també crec que potser és un tema de cultura política (de la fàcil propensió a tenir opinions confrontades). Si els artistes donessin suport a la lleugera a alguns polítics, potser patirien el boicots dels altres.
Publica un comentari a l'entrada