
La raó d’aquesta estranyesa, justificada per la coneguda sensibilitat del Partit Popular pels pluralismes, especialment els nacionals, ens la pot donar un altre professor, Ferran Requejo. Fa uns dies escrivia també sobre el pluralisme al diari La Vanguardia (28/01/2009). El liberalisme a les democràcies hauria funcionat més o menys correctament per protegir les minories canviants, que un dia es poden convertir en majoria en un sistema democràtic: els partits a l’oposició (mitjançant drets, separació de poders, eleccions...). No obstant això, les minories permanents (per exemple les minories nacionals) han quedat excloses d’aquesta protecció fins fa molt poc temps (només cal recordar la indefinició constitucional del model territorial espanyol). La raó, en un nivell teòric, és que el liberalisme del s. xx no havia estat pensat per a protegir-les. Ara bé, és factible fer una defensa de les minories nacionals exclusivament des del liberalisme? En altres paraules, és defensable el dret de decidir des de les premisses del liberalisme polític, el mateix que defensa, per exemple, Lassalle? La resposta és que sí.
A mitjan dècada de 1980, Harry Beran va publicar un article a la revista Political Studies titulat “A liberal theory of secession” (Una teoria liberal de la secessió), que s’ha convertit en una referència en la literatura acadèmica sobre la qüestió. Anticipant-se a la implosió soviètica i a les secessions posteriors, Beran considerà la secessió com un dels temes clau del món contemporani. Per l’autor la secessió és possible moralment i a la pràctica des de premisses liberals seguint tres conceptes clau: 1) llibertat, 2) sobirania i 3) norma de la majoria.
1. Llibertat. El liberalisme assumeix que les persones adultes s’autogovernen i trien racionalment les seves opcions personals. Així, aquesta voluntarietat de les vides de les persones adultes ha estat aplicada en molt àmbits menys en el més essencial, el de la unitat de l’estat.
2. Sobirania. La base de qualsevol estat democràtic i liberal és que la legitimitat per governar els individus que hi viuen (el liberalisme és una teoria fonamentalment individualista) prové del seu consentiment per ser governats.
Article publicat a Tribuna.cat
1. Llibertat. El liberalisme assumeix que les persones adultes s’autogovernen i trien racionalment les seves opcions personals. Així, aquesta voluntarietat de les vides de les persones adultes ha estat aplicada en molt àmbits menys en el més essencial, el de la unitat de l’estat.
2. Sobirania. La base de qualsevol estat democràtic i liberal és que la legitimitat per governar els individus que hi viuen (el liberalisme és una teoria fonamentalment individualista) prové del seu consentiment per ser governats.
3. Norma de la majoria. Seguint la necessitat de respecte per les minories que invoca el liberalisme, una minoria que disposi d’un territori concret on viure pot optar per la secessió com una darrera resposta a la tirania de la majoria.
Que el liberalisme polític del s. xx hagi permès legitimar sistemes democràtics en què l’alternança al govern i el respecte als drets fonamentals siguin la base del seu funcionament no és un objectiu que s’hagi assolit gratuïtament. Tal com saben les generacions que van viure la Dictadura , són llibertats que ha costat d’aconseguir. Que el s. xxi permeti també a les minories permanents exercir aquestes llibertats col·lectivament és una fita que encara hem de veure i, probablement, no serà fàcil d’arribar-hi.
Article publicat a Tribuna.cat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada